Evaluation of Antalya Bus Station Information Element Designs in terms of Visual Aesthetic Quality
DOI:
https://doi.org/10.15320/ICONARP.2022.227Keywords:
Information, information and guidance design, visual aesthetic quality, bus station structures, antalya bus terminalAbstract
A The concept of information, known as information expansion, has been at the forefront in terms of the needs of societies from the past to the present. Recently, especially with the development of technological facilities, the importance of information design systems has increased considerably. Information and guidance elements exist in every field of social use, enabling the transfer of information; It is an important element in providing interaction for information and orientation within the spaces and gaining the functional and visual aesthetic appreciation of people with effective visual communication tools. As a social use, bus station structures also stand out as an important public space in the design of information and guidance elements. Within the scope of the study, focusing on the informatics language of bus station structures; It is aimed to determine the signage systems in the building through the example of Antalya Bus Station and to evaluate these designs in the context of graphic design space. In the evaluation of the identified signage systems, semi-structured interview techniques and descriptive analysis methods were used. In the first stage of the study, passenger, and employee opinions about the information-guidance qualities of the existing signage systems were taken. Within the scope of the interview data obtained, signage systems were evaluated by making descriptive analyses in the context of design elements and design principles as information-guidance design components determined in the existing literature. As a result of the evaluations, it was seen that most of the signage systems in the bus station structure were insufficient in terms of functional and visual aesthetic quality and that identity was not given to the bus station space and the city. As a method criterion, the study is expected to be a source for researchers from many disciplines that are active in the information and guidance design of bus station structures with approaches and elements appropriate to the identity of the city.
Metrics
References
Akaydın E. Ö. ve Canbay, T. Ç. (2018), İşlevsel Dönüşüme Uğramış Yapılarda Ergonomi Kavramı; Üsküdar Nevmekan Örnek İncelemesi. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, Cilt 6, s. 279 – 292.
Ambrose, G. and Harris, P. (2014). Grafik Tasarım Temelleri: Grafik Tasarımda Izgaralar. İstanbul: Literatür Yayınları.
Ambrose, G. and Harris, P. (2019). Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü. İstanbul: Literatür Yayınları.
Ay, Ş. (2021). Bilgilendirme ve Yönlendirme Tasarımı Bağlamında Otogar Grafikleri ve Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Grafik Anasanat Dalı. Ankara.
Baer, K. (2008). Information Design Workbook: Graphic Approaches, Solutions, and Inspiration + 30 Case Studies. US: Rockport Publishers.
Becer, E. (2019). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
Bringhurst, R. (2001). The Elements of Typographic Style. Canada: Hartley & Marks Publishers.
Bulut, D. M. ve Uslu, Ö. (2017). Mekân Tasarımında Bilgilendirme ve Yönlendirme Elemanlarının İncelenmesi. Forum Mersin Örneği. İdil Dergisi, 6(37). 2557-2579.
Calori, C. and Vanden-Eynden, D. (2015). Signage and Wayfinding Design: A Complete Guide to Creating Environmental Graphic Design Systems. New Jersey: John Wiley & Sons Inc.
Codur, M. B. (2010). Tematik Mekân Düzenlemelerinde Grafik Tasarım Uygulamaları. Sanatta Yeterlilik Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Grafik Anasanat Dalı. Ankara.
Crnokrak, P. (2008). Feature: Signs of the Times: Infographics. IDN – International Designers Networks Magazine, 15, 23-25.
Dinek, Ö., Arı, T., Şahin, C., ve Bilirdönmez, K. (2017). Tasarımda Renk ve Subliminal Mesajların Etkileri. 2. Uluslararası Basım Teknolojileri Sempozyumu. ss. 257-271.
Dur, U. İ. B. (2011), Bilgilendirme Tasarımında İlkeler, Öğeler ve Uygulama Sorunları “Bilgilendirme Tasarımı Uygulaması”. (Yayınlanmış Sanatta Yeterlilik Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Grafik Ana sanat Dalı. Ankara.
Durukan, A., Bekar, İ. ve Ertaş, Ş. (2020) KTÜ Faik Ahmet Barutçu Kütüphanesi’nin İşaret ve Yönlendirme Tasarımı Bileşenlerinin Tespiti. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 8(108):404-417
Ermiş, S. (2012). Grafik Tasarım İlkelerinin Öğretiminde Etkileşimli CD’ye Dayalı Tasarım Programının Öğrencilerin Başarısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı. Ankara.
Ertaş, Ş. (2012), Çocuk ve Spor İlişkisi Üzerine Fiziksel Biçimlenmeyi Etkileyen Ergonomik Faktörlere Dayalı Bir Model. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Trabzon.
Felici, J. (2003). The Complete Manual of Typography A Guide to Setting Perfect Type. Berkeley: Peachpit Press.
Fişenk, H. (2012). Yönlendirme Dizgelerinde Yerleşke Kimliğine Uygunluk ve Grafik Tasarım Sorunları: Ankara İli Çankaya İlçesi Kızılay Mahallesi İçin Yönlendirme Dizgesi Tasarımı. Sanatta Yeterlilik Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Grafik Ana sanat Dalı. Ankara.
Galindo, M. (2012). Signage Design. Berlin: Braun Publishing.
Gibson, D. (2009). The Wayfinding Handbook / Information Design For Public Places. New York: Princeton Architectural Press.
Güler, T. (2008). Grafik Tasarımda Yeni Bir Alan: Bilgilendirme Tasarımı ve Bir Uygulama. Sanatta Yeterlilik Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Grafik Anasanat Dalı. İzmir.
Hazan, Y. (2021). 2021 December. The architecture of the bus station is taken from a personal interview with Yakup Hazan.
Irmak, O. (2009) Bilgilendirme Tasarımı: Profesyonellerden Görüşler. Grafik Tasarım Dergisi, 28, 80.
Irwin, T. (2002) Information Design: What is it and Who does it? https://www.yumpu.com/en/document/view/42242225/information-design-what-is-it-andwho-does-it-by-terry-irwin. (Erişim Tarihi 2 Haziran 2022)
İtez, Ö. (1996). https://www.arkitera.com/proje/antalya-sehirlerarasi-otobus-terminali/. (Erişim Tarihi 2 Haziran 2022).
Karaalioğlu, S. (2015). Görsel Kültürde Bilgilendirme Tasarımı Ürünleri: Üniversite Kampüsleri. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication. 4(5), 87-97.
Keskin, S. (2017). Sağlık Sektöründe Kullanılan Bilgilendirme Grafiklerinin Görsel Göstergebilim Açısından İncelenmesi ve Bir Uygulama. (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
Lidwell, W., Holden, K., and Butler, J. (2010). Universal Principles of Design. United States of America: Rockport.
Lupton, E. (2006). The Birth of the User. Looking Closer 5. s. 23-25. NY: Allworth Press.
Makal, E. (2009). Bilgilendirme Tasarımı: Profesyonellerden Görüşler. Grafik Tasarım Dergisi, 28, 84.
Odabaşı, A. H. (2002). Grafik’te Temel Tasarım. İstanbul: Yorum Sanat Yayınları.
Okcu, B. (2007). Dış Mekânda Grafik Tasarım Uygulamaları ve Hacettepe Üniversitesi Şenlikleri için Bir Öneri. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Grafik Ana sanat Dalı. Ankara.
Original (2022). It was obtained within the scope of fieldwork.
Öztuna, Y. H. (2007). Görsel İletişimde Temel Tasarım. İstanbul: Tibyan Yayıncılık.
Sağocak, M. (2005). Ergonomik Tasarımda Renk. Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 6(1). 77-83.
Sayın, S. (2018). Hareketli Bilgilendirme Tasarımı ve Bir Uygulama. (Sanatta Yeterlilik Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Grafik Ana sanat Dalı. Ankara.
Sayın, Z. (2021). Grafik Tasarımda Etki: Görsel İletişimde Etki Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi. 2. Baskı.
Sayın, Z., Bulduk B. Ve Songür Dağ E. (2009). Kentlerin Bilgilendirici ve Yönlendirici Göstergeleri: Tabelalar. H. Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi IX. Ulusal Sanat Sempozyumu "Kamusal Alanda Sanat" Bildiriler Kitabı, Ankara. ss. 213-223.
Schofer, J. L. (2020). Mass Transit. http://global.britannica.com/EBchecked/topic/368374/mass-transit. (Erişim Tarihi 2 Haziran 2022)
Segalini, A. (2009). Bilgilendirme Tasarımı: Profesyonellerden Görüşler. Ö. Durmaz (Ed.) (E. Say, Ö. Durmaz, Çev.) Grafik Tasarım Dergisi, 28, 85.
Spiekermann, E. (2009). Bilgilendirme Tasarımı. Ö. Durmaz (Ed.) (E. Say Çev.). Grafik Tasarım Dergisi, 28, s. 44-45.
Taşçıoğlu, M. ve Erdoğan A. D. (2015). Grafik Tasarımın Bilgilendirme ve Yönlendirme Tasarımındaki Rolü ve Londra-Eskişehir Örneklemi Üzerinden Bir İnceleme. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 5(2), 227-245.
TDK. https://sozluk.gov.tr/. (Erişim Tarihi 2 Haziran 2022).
Topaklı, A. ve Nas, E. (2019), Sinop İli Yönlendirme ve İşaretleme Tasarımları Üzerine Bir Değerlendirme, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 37, 429-448.
Uçar, T. F. (2019). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: İnkılap Kitapevi.
Uebele, A. (2007). Signage Systems + Information Graphics. Londra: Thames & Hudson.
URL 1. Antalya Şehirler Arası Otobüs Terminali. https://www.arkitera.com/proje/antalya-sehirlerarasi-otobus-terminali/. (Erişim Tarihi 2 Haziran 2022).
Vignelli, M. (2009). Bilgilendirme Tasarımı Dosyası. Ö. Durmaz (Ed.) (E. Say Çev.). Grafik Tasarım Dergisi, 28, 56-60.
Wyman, L. (2009). Yönlendirme Sistemleri. Grafik Tasarım Dergisi, 28, 68-77.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 ICONARP International Journal of Architecture and Planning
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
COPYRIGHT POLICY
1. The International Journal of Architecture and Planning (ICONARP) open access articles are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDeriatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0). This license lets the author to share (copy and redistribute) his/her article in any medium or format.
2. ICONARP cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms:
The author must give appropriate credit, provide a link to ICONARP, and indicate if changes were made on the article. The author may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the ICONARP endorses the author or his/her use.
The author may not use the article for commercial purposes.
If the author remix, transform, or build upon the article, s/he may not distribute the modified material.
The author may share print or electronic copies of the Article with colleagues.
The author may use the Article within his/her employer’s institution or company for educational or research purposes, including use in course packs.
3. The author authorizes the International Journal of Architecture and Planning (ICONARP) to exclusively publish online his/her Article, and to post his/her biography at the end of the article, and to use the articles.
4. The author agrees to the International Journal of Architecture and Planning (ICONARP) using any images from the Article on the cover of the Journal, and in any marketing material.
5. As the author, copyright in the Article remains in his/her name.
6. All papers should be submitted electronically. All submitted manuscripts must be original work that is not under submission at another journal or under consideration for publication in another form, such as a monograph or chapter of a book. Authors of submitted papers are obligated not to submit their paper for publication elsewhere until an editorial decision is rendered on their submission. Further, authors of accepted papers are prohibited from publishing the results in other publications that appear before the paper is published in the Journal.